22 Nisan 2014 Salı

İncir Reçeli

 
Haftasonu pazarından aldım incirleri. Annemi ve babamı yad ettim incir reçeli yaparak.

Babam toplardı, bahçemizdeki erkek incirin meyvelerini. Ne de çok incir verirdi o tek ağaç. Annem de oturur tek tek soyar, reçel değil de şekerleme yapardı. Çünkü biz kahvaltıda yemezdik, günün herhangi bir saatinde şekerleme niyetine atıştırırdık incirleri.

Görür görmez aldım erkek incirleri. Daha geçe kalınca, dişi incirlerin hamlarını da satıyorlar reçellik olarak. Onlar malesef aynı lezzette olmuyor, hele çekirdeklenmeye başlamışsa o lezzeti yakalamak mümkün değil.



Neler kullandım:
1 kilo erkek incir
3 su bardağı toz şeker
1 limonun suyu
Haşlamak için su 

İncirin tadını ehlileştirmek isteyenler karanfil de ekleyebilir. Ben incirin o yabani tadını sevdiğim için kendi rayihasını korumayı tercih ediyorum.


Nasıl hazırladım:

Eldivenle yemek yapmayı sevmem ama bu iş için mutlaka eldiven kullanmak gerekiyor.
Eldivenimi giyip incirlerimi yıkadım. Patates soyacağı ile hepsini soydum.

İncirlerimin tümünü alacak büyüklükte bir tencerede bolca su kaynattım. Kaynayan tencereye incirleri koydum ve 3 dakika kadar haşladım. İncirleri süzgüye boşalttım ve hemen soğuk su dolu kaba aktardım. Bu arada yeniden su kaynatmaya giriştim.

İncirler biraz soğuyunca, tek tek sıkarak içlerindeki suyu akıttım ve başka bir kaseye aldım. Su kaynayınca yeniden haşlamaya koydum 3 dakika daha kaynattım. Daha sonra yeniden süzme, soğuk suya alma ve sıkma işlemlerini tekrarladım.

Çoğunlukla 2 veya 3 haşlama yetiyor. Kabuklarını soyduğum için bu aşama çok uzun sürmüyor. Tadarak incirlerin acılığı kontrol edilerek haşlama sayısı ayarlanabilir.

Son haşlamadan sonra incirlerimi tam olarak sıkmadım. Reçeli kaynatacağım tencereye şekeri ekledim. Suyu tam sıkılmamış incirleri üzerine yaydım, limon suyunu ekledim ve 15-20 dakika bekledim. Daha sonra kısık ateşte şeker eriyene kadar karıştırmadan bekledim. Şeker eridikten sonra orta ateşte nazikçe karıştırarak reçel kıvamı alana kadar pişirdim.



Eğer uzun süre dayanacak reçel yapmak isteniyorsa, suyu biraz daha fazla olmalı. İncirin içinde kalan su ile yetinmeyip üzerine su eklenebilir veya şerbet hazırlanıp incirler şerbet içine konarak kaynatılır. Ben reçelin şerbet kısmı az olsun istediğim için su eklemiyorum, içindeki su ile yetiniyorum. İncir reçeli değil şekerlemesi yapan annem, incirleri iyice sıktıktan sonra şeker ile pişirirdi. Neredeyse hiç suyu kalmayacak şekilde şekerleme yapardı. Rahmetle anıyorum annemi ve babamı. Mekanları cennet olsun.

5 yorum:

A Kadir Bekçi dedi ki...

Hoca bildiğini okurmuş diye bir söz vardır.Ben doğrusu yemekten hiç anlamam,reçeli ve tatlıları ise severim.
Konu erkek incir olunca bende daha önce bu konuda yazdığım yazıdan bir bölüm aktarayım dedim,bazı okuyucuların ilgisini çekebilir.
Bazı incir türlerinim meyve vermesi için tozlaşma yapması gerekir.Bu mazı sineği(ilek ) bir böcek sayesinde olur.Bu sinekler erkek incir içinde ürer ve buradan çıkarken üzerine yapışan polenleri dişi incire taşıyarak onun döllenip olgunlaşmasını sağlar.Bu nedenle sinek çıkmaya başlayınca toplanan erkek incirler dişi incir lere asılır,buna ilekleme denir.Ancak bazı incir türleri tozlaşma olmadanda meyve verebilir.

sarkaç dedi ki...


Çok teşekkür ederim sevgili Selda. Sevgiler karşılıklı.

Abdülkadir Bey iyi ki bildiğinizi okuyorsunuz. Verdiğiniz bilgiler için çok teşekkür ederim.
İncir ve Zeytin'in özel yerleri vardır bende. İlekleme işlemine benim köyümde "erkek atma" denir ve bizim oraların incirleri erkek atılmadan asla kuru incire dönüşemez. Bir belgeselde izlemiştim. İzmir Aydın demiryolunu yapmaya gelen Amerika'lı mühendisler Aydın incirine bayılmışlar ve Kalifornia'nın iklimi çok uygun diyerek incir fidanlarını götürmüşler. Ancak köylülerin erkek atma işlemini ilkel halkın hurafesi olarak değerlendirip dikkate almamışlar. İncire ağaçları büyümüş, güzel incirler vermiş ancak kuruyamadan çürümüş incirler. Yıllar sonra birinin aklına gelmiş köylülerin erkek atma işi. Yeniden gelmişler ülkemize bu kez erkek incir fidanlarını götürmüşler ve kuru incir elde edebilmişler. Şimdi Amerika kıtasının meşhuru olan kuru inicirler bizim vatanımızdan gitmiş, böyle

Unknown dedi ki...

Ellerine saglik olsun,çok severim incir reçelini ama burada ham incir bulmak zor.
Yasadigim yerde bir Belçika'linin bahçesinde incir agaci var ama ben senelerdir cesaret edipte gidip isteyemiyorum :/
Rabbim annenle babana rahmet ve magfiret eylesin insallah...

Sevgiler...

EMİNE ÖZTÜRK dedi ki...

görünütü muhteşem.. yorumlarda verilen bilgiler için de Abdülkadir Bey'e ve size teşekkürler..

mutfagabuyrun dedi ki...

çok güzel görünüyor canım.lezzetli olduğu resimden belli.ellerine sağlık.sevgiler.

Related Posts with Thumbnails