13 Eylül 2010 Pazartesi

Sübye



Sabahın erken saatinde çıkardık annemle Kemeraltı'na alışveriş için. Öğle sıcağına kalmadan alışverişimizi bitirmek isterdi annem. Gene de sıcağa yakalanırdık. İşte o zaman serinlemek için şerbetçilerde duraklardık. Her zaman tercihim karadut şerbetinden yana olurdu. Annem limonata içirmezdi bize, limontuzuyla yapıldığını söylerdi şerbetçideki limonataların.

Sübye ise sepetlere yerleştirilmiş buzların arasında sütümsü görünümüyle cam şişelerde satılırdı. Asla sübye istemezdim. Bir kere adı sübye idi. Babamla yakaladığımız mürekkep balıkları ile aynı adı taşıyordu. Sübye deyince aklıma vantuzlu kolların gelmemesi mümkün değildi. Sanki içecek olan sübye çocuk aklımla bana mürekkep balığı sübyeden yapılmış gibi gelirdi.

Şimdi Kemeraltı'nda cam şişelerde satılan sübyeleri görmüyorum, zaten Kemeraltı'na da eskisi gibi gitmiyorum. Ama hala sübyeyi yaşatmaya çalışan imalathaneler olduğunu biliyorum.

Kavun mevsiminin sonuna gelirken arşivimde bir de sübye bulunsun istedim. Aslında yaptığım sübye için gerçek sübye demek pek doğru olmaz. Tire'li dostlarım beni affetsin. Ben kendimce sübyeyi andıran kolay yoldan bir kavun çekirdeği içeceği hazırladım. Binbir emekle dövülerek yapılan sübyenin lezzetine ulaşmasa da farklı lezzetler arayan ve yerel bir içeceği tatmak isteyenler için işte benim tarifim:

Malzemeler:
Üç kavunun çekirdeği (mümkünse dolgun çekirdekli olanlar)
1 su bardağı toz şeker
5 su bardağı su


Yapılışı:

Kavun çekirdekleri çıkarılır, yıkanır güneşte kurutulur. (Orta boy bir kavundan yaklaşık yarım su bardağı çekirdek elde ediliyor)
Kuru çekirdekler blendırın kahve öğütücüsünde çekilir. Bir bez kesenin  veya tülbentin içine aktarılır. Üzerine 1 bardak toz şeker konur. Ağzı bağlanan kese bir kabın içine konur, 2 su bardağı su ilave edilerek 2-3 saat  buzdolabında bekletilir.  Ara ara keseye bir kaşıkla bastırılarak  şeker ve çekirdekler ezilir. Bekleme süresinin sonunda kese çıkartılıp süzdürülür. Karışıma üç su bardağı su daha ilave edilir. Soğuk olarak içilir.

Afiyet olsun

9 yorum:

fuat gencal dedi ki...

Merhabalar, Ellerinize sağlık çok leziz ve şifa dolu olmuş.(Şifalıyemektariflerinden lokma tatlısı bloglardan seçmelerde http://gencalsabahattin.blogspot.com/)

Saygılarımla.

Unknown dedi ki...

Sübye'yi okuyunca benim de aklıma denizden çıkan şey geldi hemen :)
Başka isim koyulsaymış daha iyi olurmuş ama olmuş bi kere..Kavunun çekirdeklerinden bir içeçek ortaya çıkartılması ilginç,ama çok güzel olduğunu tahmin ediyorum.Ellerine sağlık,şifa olsun inşallah,sevgiler..

Oznur (100de100 Marifet) dedi ki...

ellerine saglik cok degisik bisey olmus
hic duymamistim daha once

Âşiyanda dedi ki...

Çok ilginç geldi oldukça emek istiyor. Sağlığa yararlı olmalı, denemek istiyorum. Ellerine sağlık...

Cafe Pepela dedi ki...

Sübye..
Bir içecek olarak tahayyül etmemiştim hiç:) Ne güzel görünüyor.
Tecrübe etmek isterim.

Umarım bayramınız en az anılarınız kadar güzel,manalı,dolu geçmiştir..

Gönülden sevgi ve muhabbetlerimle

Sihirli Yazılar dedi ki...

İlginçtir ama hiç sübye içmişliğim yok. Benim annem içirmemiş bana herhalde:) Kemeraltı'na fazla gitmez ama zaman zaman Hisarönü'ne gider, Bekir Gönen'den "koyu" ve "tane" kahve alırdık. Sonra anneannem değirmenden çeker ve elekten geçirirdi. Bir de yine Hisarönü'nde muhallebici vardı. Her gidişimizde mutlaka uğrardık oraya. Bunları hatırlıyorum çocukluğuma ilişkin. Şerbetçiye uğramamamızın nedeni belki de annemin şeker hastası olmasıdır, kimbilir?
İzmir'le ilgili bilmediklerimi ya da hatırlamadıklarımı sizin sayesinde öğreniyorum. Verdiğiniz birbirinden lezzetli tarifler için de ayrıca teşekkürler.

sarkaç dedi ki...

Fuat Bey ben de lokma tatlısını çok severim. Sizin tarifinizle de deneyeceğim.

Zeliha'cığım sana katılıyorum. Ne yazık ki olan olmuş bir kere. Ssübyenin gerçek anlamını bilmiyorum ama kuru tanelerden nişasta elde etmenin adıymış gibi kullanılıyor. Belki biz İzmir'lilerin Gevrek'inde olduğu gibi bir sıfat ya da fiil bu içecek için isimleştirilmiş olabilir veya sefardik bir ad olabilir. Ama benim için de öncelikle mürekkep balığının adıdır, bu nedenle de yıllarca ağzıma koymamışımdır bu içeceği.

Sevgili Öznur, sübye unutulmaya yüz tutmuş yerel bir içecek. Günümüz kolaları, boyalı içecekleri yanında yaşamayı sürdürmesi pek olası görünmüyor.

Değerli Sen, Tire'li tanışlarımız gerçekten emek isteyen bir şekilde yapıyorlar sübyeyi. Ama benimki oldukça kolay ve emeksiz.

Sevgili Pepela, inşaalah bayramım mana dolu olmuştur. Anılara gelince iyi ki sadece güzelleri hatırlanıyor. Sevgilerimle

Değerli Sihirli Yazılar, sanırım ben çocukluğumu sizinkinden çok önce yaşadığım için sübye'ye denk gelmişim. Şimdi de hisarönü şambalı ve sübye gibi yaşatmaya çalışanlar var. Kahveye gelince benim anılarımda kahvecide kahve bulamadığımız günler de yer alıyor malesef. Sözlerinizle beni onurlandırıyorsunuz teşekkür ederim. İzmir o kadar geniş bir kültür harmanı ki kendi adıma bilmediğim çok yönü var, bilmediklerimi öğrenmek için ben de sizin sitenizi çok severek izliyorum.

Miskokulu Lezzetler dedi ki...

Sübyeyi bende bir kaç yıl önce içtim nefis gerçekten sanırım sizinle aynı zamanda Kemeraltındaki şerbetçilerin buz gibi şerbetlerini içtik.Benimde favorim karaduttu. Bende uzun süredir Kemeraltına gitmiyorum gittiğim zamanda eski güzellikleri bulmadığım için üzülüyorum. İzmirden İzmire sevgiler..

sarkaç dedi ki...

Sevgili Mine, hoşgeldin. Ben de Kemeraltını mı yoksa çocukluğumu mu bulamadığımı düşünsem de arada bir gidip Hisarönünde karadut dondurması yediğimde Kemeraltının eski güzelliklerinden hiç olmazsa birini tekrar yaşıyorum. Sevgiler

Related Posts with Thumbnails