6 Eylül 2009 Pazar

Ekmek Dolması (mikrodalga fırında)

Ekmek dolması bizim için Ramazan ayının vazgeçilmezlerinden. Çocukluğumda yılın her zamanı Kemeraltı fırınında bulunurdu, istediğimizde alıp yapardık. Artık ne kemeraltı fırını kaldı ne de 10-12 kişiye yetecek büyüklükte dolmalık ekmekler. Şimdi sadece Ramazan ayında dolmalık ekmek bulunuyor, bu ekmekler daha küçük 4-6 kişilik gibi. Ramazan sonrasında da kullanabilmek için bir kaç tane de derin dondurucuya koyuyorum.

Ekmek dolması buharda pişiriliyor. Ama ben mikrodalga fırını kullanarak da yapıyorum, çok başarılı ve çok daha çabuk.

Malzemeler
1 adet dolmalık ekmek
250 gram kıyma
2 adet orta boy soğan
1 çay bardağı çiçek veya mısırözü yağı (ekmek içi de kavrulacağı için yağ miktarı fazla)
1 tatlı kaşığı tereyağ
1/2 bardak (mikrodalga için ) veya 3 bardak et ya da kemik suyu. İkisi de yoksa sadece su kullanılabilir.
Maydanoz, dereotu, nane
Karabiber, kimyon, kekik
Tuz

Yapılışı


Dolmalık ekmek alındıktan sonra 2-3 gün bayatlanması beklenir. Bayatlayan ekmeğin üst kapağı bıçakla yuvarlak kesilerek kaldırılır. Ekmek içi çıkarılır, avuç arasında sürterek ufalanır.



Soğanlar yemeklik kıyılır, yeşillikler ince ince doğranır. Soğanlar 1 çay bardağı sıvı yağ ile pembeleştirilir. Kıyma eklenerek kavrulur. Ekmek içi ve yeşillikler eklenerek ekmek içi kavurmaya devam edilir. Tuz ve baharatlar eklenir.


Mikrodalgada pişirilecekse ekmeğin iç ve dış kısmına fırça ile et suyu bolca sürülür. Burada kıvam çok önemli, ekmek tamamen ıslatılmamalı, sadece nemlendirilmelidir. İçine harcı konup kapağı kapatıldıktan sonra ekmeğin dış yüzüne tereyağ sürülür. Düşük düzey mikrodalga ayarında 10 dakika pişirilir. Bu sürede ekmeği nemlendiren su buharlaşarak ekmeği yumuşatır.





Buharda pişirilecekse, ekmeği alacak büyüklükteki bir tencerenin içine ekmeğin yerleştirileceği bir yükselti konur. Benim bu amaca uygun bir rende kabım var, üzeri delikli olduğu için çok da kullanışlı. Ekmeğin içi harcıyla doldurulur, kapağı kapatılır. Burada ekmek mikrodalgadaki gibi nemlendirilmez. Ekmeğin oturtulacağı yüzey ve ekmeğin dış yüzeyine tereyağ sürülür. Yükseltinin üzerine oturtulur. Ekmeğe değmeycek şekilde et suyu ilave edilir, kapağı kapatılır. Orta ateşte yaklaşık 40-50 dakika pişirilir. Suyu azaldıkça sıcak et suyu veya su ilave edilir.



Afiyet olsun.

6 yorum:

sen dedi ki...

Ellerine sağlık canım kızım, ölmüşlerimizin ruhu şad olsun. Eşin ve yavrularınla hep mutlu ol inşallah...

sarkaç dedi ki...

Amin!

Unknown dedi ki...

canım çok güzel olmuş ekmek dolması.Daha önce hiç görmemiştim,hatta anasayfada resmini görünce bayaa zorlu bir tarif gibime gelmişti ama,pratikmiş :)İnşallah fırsat bulunca deneyeceğim.Ellerine sağlık,senin klavyenden dökülen satırlar da,çok duru ve akıcı.Okumak keyifli,dedenle ilgili yazını okudum,çok güzel ifade etmişsin duygularını..Büyüklerin yeri bambaşka değilmi ? Hayırlı geceler canım..

sarkaç dedi ki...

Güzel satırların beni mutlu etti. Teşekkür ederim.

Ekmek dolması gerçekten yapımı basit, lezzetli geleneksel yemeklerimizden biri. Tek sorun artık dolmalık ekmeklerin nadiren yapılıp satılması. Ben Ramazan ayı dışında bulamıyorum artık. Başka ekmeklerle denesem de dolmalık ekmeğin yeri başka.

Unknown dedi ki...

Ahh su dolmalik ekmegi burada bulabilsem hemen deneyecegim. Annecigimin yaptigi en guzel yemeklerden biriydi bu. Bu aralar aklima dusmustu zaten, bugun de sizin blogda gorunce yazamadan edemedim.Ekmegi kendim yapip oyle deneyecegim bakalim basarili olacak mi?
Sizin blogla tanistigima sevindim, guzel Izmir'ime sevgiler.
Asuman

sarkaç dedi ki...

İzmir'in denizine dağına, martısına insanına, kısaca herşeyine sevginizi ileteceğim.
Dolmalık ekmek artık İzmir'de de eskisi gibi kolay bulunmuyor. Dolmalık ekmeğin yapılışını biliyorsanız ben de öğrenmek isterim. Denemenizin sonucunu paylaşırsanız sevinirim. İzmir'den sevgiler

Related Posts with Thumbnails