31 Mart 2014 Pazartesi

Dağ Yemişi ile Sıfır Su Bahçesine İlk Adım


Yıllar önce "Sıfır Su Bahçesi" kavramıyla karşılaştığımda çok şaşırmış, çok da beğenmiştim. Bulunduğumuz yörenin toprağı ve iklimine uygun, doğal olarak yetişen bitkilerin bahçe düzenlemesinde kullanılmasıydı ana fikir. Yağmurlar dışında özel bir sulama veya toprak ıslahına gerek duymayan bu bitkilerle yeşil ve güzel bir bahçeye sahip olurken kıt su kaynaklarımızı korumaya da katkımız oluyordu.

Su kaynaklarımızı korumaya katkının yanısıra, farklı, egzotik bitkilere ve özel bahçelere merakı olanlar için değil ama benim gibi bahçe ile ilgilenmeye fazla zaman ayırmadan yeşil ve göz zevkini okşayan bahçeler isteyenler için de ideal bir fikir.

Dağ yemişini bilir misiniz? Ben büyüklerimden adını dağ yemişi olarak öğrendim ama dağ çileği veya kocayemiş adı daha sık kullanılıyor. Dağlarımızda, tepelerimizde kendiliğinden yetişen makilerdendir dağ yemişi. Çalı formundadır, fazla büyümez. Gür üzümü gibi dikenleri de yoktur. Yaz kış yeşil yapraklarının yanısıra güzel beyaz çiçekleri ve yeşilden sarıya, sarıdan kırmızaya olgunlaşan tatlı meyvelerinin  albenili görünümüyle dikkatleri çeker. Dağlara tepelere yaptığımız yürüyüşlerde bu meyveleri avuç avuç toplayıp yemenin keyfi de bir başkadır.


Bu resmi yazlık evimizin hemen yanındaki imar değmemiş makilik alanda çekmiştim. Evler yapıldıkça bu çalılar da sökülüp atılıyor, yazlıkların bahçesine uzak diyarların bitkileri dikilirken, o toprağın esas sahipleri de nesli tüketilmek istenircesine katlediliyor.



Bir kaç fidan almak için Torbalı Orman Fidanlığı'na gittiğimizde gördüm bu ağacı. Kalın tek bir gövdenin üzerinde küre şekli verilmiş, bol yapraklı bir ağaçtı. Fazla uzun değil, 2 metre civarında. Yaprakları çok tanıdık geldi, yanına yaklaştığımda etiketini gördüm, dağ çileği yazıyordu. Eski bir dostla karşılaşmanın sevincini yaşadım o anda. Şekillendirilmiş, başıboş yabani çalı görünümünden uzaklaştırılıp evcilleştirilmiş adeta.  Bu yıl henüz budanmadığı için göğe uzanan dalları, izin verilirse daha da uzayacağının göstergesi. Bir de onun çiçekli ve meyveli halini gözünüzde canlandırdığımızda...

Şimdi, ilk fırsatta tepelere çıkıp küçük bir dağ yemişi fidanı bulma isteğindeyim. Bilmiyorum ağaç görünümüne kaç yılda ulaşır ama onu beklemek bile güzel.

Hiç yorum yok:

Related Posts with Thumbnails