16 Ekim 2010 Cumartesi

Karamelize Soğan ve Kuru Köfte


Amacım sevgili arkadaşım Dilek'ten öğrendiğim Meksika Köftesini yapmaktı. Bol soğanlı ve domates soslu. Domates almak istediğimde kilosunu beş liraya çıktığını gördüm ve almaktan vazgeçtim. Domates olmayınca meksika köftesi de olmayacaktı. Uzun süredir görüp merak ettiğim karamelize soğanlar eşliğinde klasik kuru köfte yapmaya karar verdim.

Soğan zaten yağda kavrulunca tatlı bir lezzete sahip oluyor. Eklediğim şeker abes bir tat oluşturmadı bana göre. Severek yedim. Evdekiler fikirlerini söylemediler, yani beğenmediler ama beni kırmak istemediler şeklinde yorumlayabilirim bunu. Kuzey mutfağına ait üstüne bol reçel dökülmüş biftek yemek zorunda kalmıştım bir keresinde. Karamelize soğanlar onunla asla kıyaslanamaz. Gene de zevk meselesi tabi.

Malzemeler:

Köfte için:
1/2 kg kıyma 
2 büyük dilim ekmek
1 orta boy soğan
1 yumurta
1/4'er demet dereotu, maydanoz
1'er çay kaşığı karabiber, kimyon, köfte baharı
1 tatlı kaşığı kekik, nane
Tuz

Karamelize soğan için:
2 büyük boy soğan
1/2 çay bardağı sıvı yağ
2 tatlı kaşığı toz şeker

Yapılışı:

Köfte:
Soğan rendenin ince tarafıyla rendelenir. Ekmekler ıslatılır, suyu sıkılır. Yeşillikler yıkandıktan ve suyu iyice süzüldükten sonra ince doğranır. Kıyma hariç tüm malzeme büyükçe bir kapta iyice karıştırılır. Kıyma eklenir ve yoğrulur. Yoğrulma süresi ne uzun olursa köftenin lezzeti bir o kadar artar.  Yassılaştırılmış parmak şekli verilen köfteler teflon tavada az yağ ile arkalı önlü kızartılır.

Karamelize soğan:
Soğanlar yarım daire şeklinde 3-4 mm genişliğinde doğranır. Başka bir teflon tavada sıvı yağla çevrilir  (Soğanların yanmadan iyice pişmesi için yağını biraz fazla koydum, sonra süzgeçe aktararak  fazla yağını süzdüm) Soğanların rengi sararınca toz şeker ilave edilerek, karamelize olana kadar kavrulur.

Servis yaparken sıcak köftelerin üzerine birer kaşık karamelize soğanlardan koydum. Köftelerin yanına da sevgili Eylem'in tarifine göre hazırladığım havuç mücverlerini yerleştirdim. Soğanlar yorum almasa da havuç mücveri bütün övgüleri topladı.

Afiyet olsun.

23 yorum:

Bayram Kombesi dedi ki...

Ben cok severim bu tatli tuzlu karisimlarini. Eskiden agzima surmezdim ama simdi hastasiyim. Sogan vazgecilmezim zaten, kofte desen ayri bir hikaye. Ellerine saglik, bence harika olmus.

Cafe Pepela dedi ki...

Çok güzel olmuş,ellerine,gönlüne sağlık ablacığım.Karamelize soğanın tadı da ismi de fikri de çok hoşuma gidiyor:)
Mutlu hafta sonları dilerim!

ANNEMİNELİ dedi ki...

Bloguma yaptığınız zarif ziyarete ve güzel yoruma bizzat teşekküre geldim....Sevgilerrrrr....

Âşiyanda dedi ki...

Resimde çok nefis görünüyor, tadı da mutlaka leziz olmuştur. Ellerinize sağlık. Afiyet olsun.

Bir Terazi Kizi... dedi ki...

Ahh ben o karamelize soganlara bayilirim,seker tam isabet zaten soganda sekerlidir,o yüzden yemeklere tad verir! Tam benlik yani...

Ben salataya,domates soslarina ve pilava bile seker atarim azicik,tad veriyor,özellikle salatalarda ihtiyac,yada burda hicbir seyin tadi yok ondan kullaniyorlar,valla bende buraya gelince ögrendim!

Elinize saglik,Türkiye'deyken benim denedigim yemekleri ev halkindan babam haric hepsi acikca fikrini söylerdi,sadece canim babam" eline saglik kizim güzel olmus "dedi begenmesede!

O bana yeterdi tabi,bir dahada yapmazdim,cok seviyorum yeni tadlar denemeyi,maalesef esimde karsi yeni tadlara...

Saglik olsun napalim,bizde klasiklerle idare ederiz,zaten benim canim isterse yapar yerim,mutfagi seviyorum ve bu yüzdende bazen cesit cesit yemek oluyor evde,ama hicbiri cöpe gitmiyor,az yapiyorum,tükeniyor...

Sevgiler.iyi pazarlar size ve ailenize..

kalpkurabiye dedi ki...

harika harika harika:))
sevgili ablacığımm ne kadar hoş görüntüler böyle:))
bir de domatesin fiyatına çok üzülüyorum sahiden biz hala bahçeden tüketiyoruz çok şükür..
allah üreticinin de tüketicinin de yardımcısı olsun..
bu tarif bir şahane:))

A Kadir Bekçi dedi ki...

Domates almayarak göstermiş olduğunuz tepkiyi keşke hep beraber yapabilsek.

Yeşim dedi ki...

soğanları bende balıkla denedim bizimkilerde tabağın kenarında bıraktı ben onlarınkinide yedim:)))
şekeri çok az koyduysan çokta tadı değişmemiştir.
sevgiler...

sarkaç dedi ki...

Merhaba Bayram Kömbesi, değişik lezzetleri tatmak güzel, ben bu soğanları beğendim. Bakalım bir daha ne zaman yapabileceğim. Sevgiler

Merhaba Pepela, ben de sonsuz muhabbetle sevgilerimi gönderiyorum.

Merhaba Annemin Eli, sizin sayfanızda ben de annemin elini görüyorum ve beğeniyle izliyorum.

Sevgili Aşiyanda, inşaallah sofradaki herkese leziz gelmiştir, değişik tatlar deneyeceğim derken sevdiklerime işkence etmeyi hiç istemiyorum.

sarkaç dedi ki...

Merhaba Bir Terazi Kızı, zeytinyağlı sebzelere çok azıcık şeker koyma dışında yemeklerde şeker kullanımını öğrenmemiştim annemden. Artık dünya mutfağına daha kolay ulaşabildiğimiz için değişik lezzetleri de deneyip ağız tadımıza uyanları sürekli kullanır olduk. Salata sosları ilginç geldi, bir denemek şart oldu.
Babalar ne muhteşem insanlardır değil mi? Kızlarına hiç kıyamazlar.
Allah'a şükür, benim eşim de yemek konusunda babalar gibi davranıyor, hiç beğenmedim dediğini duymadım ama yüz ifadesini çözebiliyorum ve gelecek menülerimi ona göre ayarlıyorum.

Merhaba Kalp Kurabiye, çilek kız tatlılığındaki yorumlarına bayılıyorum. Kendi ürününüzü yetiştirme şansınız olması ne güzel. Ben üretici ve tüketicinin halini bir türlü anlayamıyorum. Bir tarafımız köyde çok iyi biliyorum. Onlar ucuz satıyor, biz pahalı alıyoruz. Yani bütün suç mazotta mı?

Merhaba A. Kadir Bey, eşimin arkadaşının annesi rahtasızlanınca hayvanlarına bakamayacaklarını düşünerek satmaya karar vermişler. Daha geçen hafta. Alıcının hayvanlara verdiği paraya inanamazsınız, biz ise etin kilosuna 30 lira vermek zorundayız. Üretici ayrı perişan, tüketici ayrı perişan. Gerçekten ciddi tepki konulması gereken bir sorun.

Merhaba Yeşim, biraz çekindiğim için şekerini çok fazla koymadım,tarifte verdiğim kadar sadece. O nedenle sanırım bizimkiler hiç olmazsa tabaklarında bırakmadıler.
Olsun yeni lezzetlere gene de kapımız açık, denemeye devam. Azıcık miktarda yapar deneriz değil mi?

Ece Nur'un Annesi "Mine" dedi ki...

Mmmmhavuç mücvere ben de bayılırım.Ama soğan yasak.Midem ekşiyor hemen.Yine de dayanamayıp kaçırıyorum arada el altından.Bende de dün köfte vardı.Kızım çok sever.Ellerine sağlık =)

yemekbiraşk dedi ki...

karamelize soğanlara bayıldım number van olmuş bence :)
sevgiler

nesrin dedi ki...

Ellerine saglik. Sogani düsük isida sekersiz kavurmayi denemelisin. Ben böyle bir tart yapmistim. Sevgiler...

sarkaç dedi ki...

Sevgili Mine, midemizin sesine kulak vermek gerekli, o bize çok gerekli. Havuç mücver çok sevildi, özellikle oğlum daha fazla yapmamı istedi. Çocuklar herşeyin önünde...

Sevgili Seval, yorumunla beni mutlu ettin, teşekkürler.

Sevgili Nesrin, tavsiyen için teşekkürler, hemen bloguna bakacağım.

Unknown dedi ki...

Ayy nasıl sevilmez ki karamelize soğan eşliğinde bu nefis köfteler :)
Damak tadı farkı demek ki..
Domates aldı başını gidiyor..Bizim buralarda yetişiyor en çok..Sebze ve meyvenin başkentinde yaşıyorum ama pazardan almaya kalksam düşünürüm heralde..
Şükürler olsun ki,yetiştiriyor ailem, yakın olsak seni pazara bile çıkartmazdım emin ol :)
Sağlık olsun, çoğaldıkça fiayt da düşecektir elbette..
Ellerine sağlık, şifa olur senin elinden çıkan herşey..
sevgilerimle..

mintinin dünyası dedi ki...

canım mutlu bir hafta diliyorum sana nasıl leziz görünüyor anlatamam.ellerine sağlık..sevgiler arkadaşım

YELDA dedi ki...

Ellerinize sağlık uzun zamandır köfte yememeiştim fotoğrafı bile burnumda tüttürdü mis gibi kokusunu buz gibi ayranla ne güzel olurdu :)

YELDA dedi ki...

çok güzel ellerinize sağlık olsada yesek :)

Unknown dedi ki...

Buna cok benzer bir karamelize sogan tarifi bende de var.Gercekten nefis oluyor ama ben bonfilenin uzerinde yapiyordum kofte ile de harika duruyor. Ellerinize saglik

Asuman

sarkaç dedi ki...

Zeliha'cığım, teşekkür ederim, birlikte bahçeden toplardık, ne güzel olurdu.

Merhaba Mintinin Mutfağı, teşekkür ederim güzel dileklerin için.

Sevgili Yelda, köfte, ayran bir de patates kızartması. Mmmmm.

Sevgili Asuman, sizin tarifinize de bakacağım. Belki sizden aldığım tarif bizimkilerin daha çok hoşuna gider.

Tüm arkadaşlarıma güzel yorumları için teşekkürler ve sevgiler

dokuzuncubulut dedi ki...

Karamelize soğanı çok sık kullanırım. Bence çok lezzetli olmuşlardır.
Ellerinize sağlık.

lezzet sefasi dedi ki...

Harika olmus, keske hepimiz duyarli olsak her turlu haksizliklara.
Ellerinize saglik, sizi izlemeye aldim izninizle.
Sevgiler,
Sefa

sarkaç dedi ki...

Sevgili Dokuzuncu Bulut, ben de sevdim karamelize soğanı. Ayrıca sizin tariflerinizden de çok yararlanıyorum.

Hoşgeldin Lezzet Sefası, mutlu oldum tanıştığımıza. Hemen güzel sitenizi ziyaret ettim ve ben de izleyiciniz oldum izninizle

Related Posts with Thumbnails